خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





چه بخوریم تا سرما نخوریم

    دکتر لیلا آزادبخت، متخصص تغذیه و محقق مرکز تحقیقات غدد درون ‌ریز دانشگاه علوم ‌پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید:تغذیه سالم، علاج و عامل جلوگیری ‌کننده از ابتلای افراد به سرماخوردگی است. برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش که مبارزه با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند. مصرف پرتقال، انواع توت ، فلفل دلمه‌ای ، سیب زمینی و  سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم و دریافت زیاد و منظم ویتامینC  به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند. غلات سبوس ‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروه Bهستند.عدم مصرف این مواد در بدن سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود. مصرف سیر که دارای آهن و روی است، سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود. افرادی که زیاد دچار سرماخوردگی می‌شوند، ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی ، دانه کدو حلوایی و روغن شاه دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند را مصرف کنند. همچنین دانه کنجد و آفتابگردان ، غنی از اسیدهای چرب امگا 6 هستند که این اسیدهای چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی، به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند. عفونت‌های مکرر تنفسی با کاهش ذخایر ویتامین a همراه است. جگر، کره و تخم ‌مرغ از منابع غنی ویتامین a هستند. هویج، انبه، سیب‌ زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و  سبزیجات سبز تیره نیز تامین ‌کننده "بتا کاروتن" هستند که در بدن به ویتامین a تبدیل می‌شود. در زمان سرماخوردگی باید از مصرف غذاهای آماده بسته‌ بندی شده و کنسروها خودداری کرد، زیرا از لحاظ ویتامین و مواد معدنی فقیر هستند و به جای مصرف این نوع غذاها بهتر است از انواع میوه و  سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغزها و دانه‌ها استفاده نمود.


    این مطلب تا کنون 10 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : مصرف ,سرماخوردگی ,عفونت‌های ,ویتامین ,اسیدهای ,می‌شود ,دستگاه تنفسی ,عفونت‌های مکرر ,سیستم ایمنی ,
    چه بخوریم تا سرما نخوریم

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده